Okito - mistrz konstrukcji rekwizytów
Tobias “Theo” Leendert Bamberg (1875-1963) był jednym z największych holenderskich profesjonalnych iluzjonistów. Bamberg występował pod pseudonimem Okito; był to anagram nazwy japońskiej stolicy - Tokio.
Jako młody chłopiec Bamberg przeżył poważny wypadek - podczas jazdy na łyżwach tafla załamała się i omal nie utonął. Po tym nieszczęsnym wydarzeniu prawie całkowicie stracił słuch; rezultatem tego było zajęcie się sztuką pantomimy. W 1893 roku osiemnastoletni Bamberg opracował w Berlinie swoją pierwszą etiudę w japońskim stylu. Ostatecznie jednak porzucił występy uciekając z wybranką swego serca – córką menadżera teatru, w którym pracował. Wkrótce potem jego nowa żona przekonała go do zmiany swojego pseudonimu z Tobias Theo na Theodor Theo. Kiedy powrócił na scenę, przerobił konwencję swojego pokazu na styl chiński. Zrobił to aby dopasować swoją nową iluzję, którą sam zaprojektował, do reszty wykonywanych sztuk. W przeciwieństwie do Williama Robinsona występującego jako Chung Ling Soo, Bamberg nigdy nie usiłował ukrywać swojego europejskiego pochodzenia. W lutym 1907 roku urodził się jego syn – David. Będzie on później znany w Anglii jako Fu Manchu. Rok później Bamberg wraz z rodziną przenosi się do Stanów Zjednoczonych.
W 1909 założył firmę Bamberg Magic & Novelty, którą to jednak szybko sprzedał. Powrócił do pokazów i zajął się konstruowaniem skomplikowanych magicznych rekwizytów dla profesjonalnych iluzjonistów. Było to zyskowne zajęcie jednak w 1919 roku przestał produkować dla innych i skupił się na własnym pokazie w orientalnym chińskim stylu. Jego zdolności na scenie, a także talent do projektowania i wykonywania specjalistycznych aparatur dostrzegł Howard Thurston. Zatrudnił go aby otworzyć drugą część swojego scenicznego show. Bamberg został także jego głównym projektantem nowych iluzji i konstruktorem rekwizytów. Jego zdolności były tak niesamowite, iż do dziś ręcznie wykonane rekwizyty Bamberga osiągają zawrotne sumy wśród kolekcjonerów i znawców.
Jako młody chłopiec Bamberg przeżył poważny wypadek - podczas jazdy na łyżwach tafla załamała się i omal nie utonął. Po tym nieszczęsnym wydarzeniu prawie całkowicie stracił słuch; rezultatem tego było zajęcie się sztuką pantomimy. W 1893 roku osiemnastoletni Bamberg opracował w Berlinie swoją pierwszą etiudę w japońskim stylu. Ostatecznie jednak porzucił występy uciekając z wybranką swego serca – córką menadżera teatru, w którym pracował. Wkrótce potem jego nowa żona przekonała go do zmiany swojego pseudonimu z Tobias Theo na Theodor Theo. Kiedy powrócił na scenę, przerobił konwencję swojego pokazu na styl chiński. Zrobił to aby dopasować swoją nową iluzję, którą sam zaprojektował, do reszty wykonywanych sztuk. W przeciwieństwie do Williama Robinsona występującego jako Chung Ling Soo, Bamberg nigdy nie usiłował ukrywać swojego europejskiego pochodzenia. W lutym 1907 roku urodził się jego syn – David. Będzie on później znany w Anglii jako Fu Manchu. Rok później Bamberg wraz z rodziną przenosi się do Stanów Zjednoczonych.
W 1909 założył firmę Bamberg Magic & Novelty, którą to jednak szybko sprzedał. Powrócił do pokazów i zajął się konstruowaniem skomplikowanych magicznych rekwizytów dla profesjonalnych iluzjonistów. Było to zyskowne zajęcie jednak w 1919 roku przestał produkować dla innych i skupił się na własnym pokazie w orientalnym chińskim stylu. Jego zdolności na scenie, a także talent do projektowania i wykonywania specjalistycznych aparatur dostrzegł Howard Thurston. Zatrudnił go aby otworzyć drugą część swojego scenicznego show. Bamberg został także jego głównym projektantem nowych iluzji i konstruktorem rekwizytów. Jego zdolności były tak niesamowite, iż do dziś ręcznie wykonane rekwizyty Bamberga osiągają zawrotne sumy wśród kolekcjonerów i znawców.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz